Forfatterpresentasjon QED 1–7 bind 2

Redaktører og forfattere

Trond Stølen Gustavsen
er professor i matematikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. Her underviser han i grunnskolelærerutdanningene. Tidligere har Gustavsen undervist ved ulike ingeniør-, økonomi- og lærerutdanning og utviklet kurs og læremateriell ved ulike institusjoner innen høyere utdanning. Han har siden 1993 arbeidet med forskning i matematikk og har publisert artikler i internasjonale fagtidsskrifter. Gustavsen har doktorgrad i matematikk fra Universitetet i Oslo.

Kristin Ran Choi Hinna
er førstelektor ved Høgskolen i Bergen, Avdeling for lærerutdanning. Hun har vært foreleser på allmennlærerutdanningen, kurset grunnleggende lese-, skrive og matematikkopplæring og etter og videreutdanning i matematikk. Hun har også arbeider med matematikk i førskolelærerutdanningen. Hun har vært veileder for flere skoler i læreplanutvikling og vært kursholder i hele Sør-Norge i innføringen av L97. Hun har forsket på bruk av origami i begrepslæring i geometri. I tillegg har hun forsket på IKT og læring. Hun har vært medlem av to rammeplanutvalg i 2003 og arbeidsgruppen som utformet de nye retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen i 2010 i matematikk.

Inger Christin Borge
har doktorgrad innenfor algebra fra University of Oxford. Hun arbeider som førsteamanuensis ved Matematisk institutt og som førstelektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo (UiO). Borge er også ansatt ved Realfagsbiblioteket ved UiO som fagreferent i matematikk og har tidligere vært gjesteforsker ved ETH i Zürich og førsteamanuensis ved Høgskolen i Vestfold, Avdeling for lærerutdanning. Hun er særlig opptatt av å tilrettelegge for en god faglig og pedagogisk overgang fra skole til videre studier samt matematikkformidling.

Peer Andersen
er førstelektor i matematikkdidaktikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Institutt for lærerutdanningsfag, og har over 20 års erfaring fra lærerutdanningen. Han underviser i grunnskolelærerutdanningen, men har tidligere også undervist i førskoleutdanningen. Mye av arbeidet den senere tid har vært rettet mot den nettbaserte lærerutdanningen. Andersen sin hovedinteresse er bruk av IKT-verktøy i matematikkundervisningen.

 

Forfattere

Raymond Bjuland
er professor i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Bjulands faglige profil er knyttet til læreres undervisningskunnskap i matematikk, problemløsning og samarbeid i smågrupper for lærerstudenter, og dialogiske tilnærminger i klasserom med fokus på sammenhengen mellom gestikulering og språk. Bjuland er leder for et tverrfaglig forskningsprosjekt (TasS, 2012–2015) som belyser hvordan grunnskolelærerstudenter utvikler undervisningskunnskap de vil behøve som framtidige lærere, der Lesson Study blir prøvd ut som metode i praksisopplæringen. Bjuland har en rekke publikasjoner i vitenskapelige tidsskrifter og antologier.

Janne Fauskanger
er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Fauskangers interessefelt er hovedsakelig læreres undervisningskunnskap i matematikk, samt de yngste skolebarnas matematiske utvikling og hvordan denne utviklingen best kan støttes. Innenfor sine interesseområder har hun publisert både bøker og artikler i tidsskrifter og vitenskapelige antologier.

Dag Gulaker
arbeider som høgskolelektor i matematikk ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, Avdeling for lærerutdanning. Arbeidsoppgavene er i hovedsak knyttet til utdanning av grunnskolelærere. Praktisk bruk av matematikk i skolesammenheng er et interessefelt.

Liv Sissel Grønmo
er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Hun har i flere år vært forskningsleder ved ILS og er norsk prosjektleder for flere internasjonale komparative studier av matematikk og naturfag: TIMSS 2003, 2007 og 2011 om matematikk og naturfag i grunnskolen, TIMSS Advanced 2008 om matematikk og fysikk i det siste året av videregående skole, og TEDS-M 2008 om utdanning av matematikklærere. Grønmo har mange års erfaring som lærer og kommunal veileder i matematikk og naturfag, og med bruk av datateknologi i undervisning. Hun har arbeidet med grunn- og videreutdanning av matematikklærere og har holdt en rekke kurs for lærere og skoleledere i Norge samt vitenskapelige foredrag i mange land. Hennes forskningsinteresser er utvikling av matematisk kompetanse med vekt på aritmetikk og algebra, og med et spesielt fokus på forholdet mellom ren og anvendt matematikk.

George H. Hitching
er førsteamanuensis i matematikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Han er utdannet matematiker og har tidligere arbeidet ved Leibniz Universität Hannover og Høgskolen i Vestfold, Avdeling for lærerutdanning. Siden 2007 har han publisert flere forskningsartikler i internasjonale tidsskrifter innenfor området algebraisk geometri.

Andrea Hofmann

er førsteamanuensis i matematikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, og underviser ved grunnskolelærerutdanningene. Hun har tidligere undervist ved grunnskolelærerutdanningene og ved videreutdanningen for lærere ved Høgskolen i Østfold. Hofmann har doktorgrad i matematikk fra Universitetet i Oslo innenfor algebraisk geometri og er fortsatt aktiv innen dette fagfeltet.

Olav Gravir Imenes

er førsteamanuensis i matematikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, og underviser ved grunnskolelærerutdanningene. Han har tidligere undervist ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Imenes har doktorgrad i matematikk fra Universitetet i Oslo innenfor ikke-kommutativ algebraisk geometri og forsker og publiserer fortsatt innen dette fagfeltet.

Arne Jakobsen
er førsteamanuensis i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Jakobsens interesser er matematikk og undervisningskunnskap i matematikk, og han er aktiv innen både kvalitativ og kvantitativ utdanningsforskning både nasjonalt og internasjonalt. Han har en rekke publikasjoner i tidsskrifter og vitenskapelige antologier.

Ketil Johnsen
er høgskolelektor ved Høyskolen i Sør-Trøndelag. Han har over flere år jobbet med kartlegging og veiledning når det gjelder spesifikke matematikkvansker hos barn og unge og med kompetanseheving for skoler og PP-tjeneste innen fagfeltet.

Odd Tore Kaufmann
er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Avdeling for lærerutdanning, og underviser ved grunnskolelærerutdanningene, hovedsakelig grunnskolelærerutdanning 1–7. Han har doktorgrad i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Agder. Kaufmann er også medforfatter av Matte overalt, et læreverk i matematikk for småskoletrinnet.

Bodil Kleve
er førsteamanuensis i matematikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Kleve har gjennom klasseromsforskning studert matematikklæreres implementering av læreplaner og hvordan ulike aspekter av lærerens matematikkunnskaper kommer til uttrykk i undervisningen. I den forbindelse samarbeider hun med forskere i England og USA. I forbindelse med Utdanning 2020 har hun deltatt i et stort forskningsprosjekt, The Didactic Challenge of New Literacies in School and Teacher Education, hvor hun har studert elevers identitet i forbindelse med læring av matematikk. Hun har en rekke publikasjoner både nasjonalt og internasjonalt innen matematikkdidaktikk.

Knut Ole Lysø
er førsteamanuensis ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning. Lysø er cand.real. i statistikk fra Universitetet i Oslo, har undervisningserfaring fra grunnskolen og har jobbet i lærerutdanningen siden 1981. Han har tidligere forfattet tre lærebøker i statistikk for lærerutdanningen og publisert artikler som omhandler dette temaet.

Reidar Mosvold
er førsteamanuensis i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Mosvolds faglige hovedfokus er knyttet til læreres undervisningskunnskap i matematikk, matematikkens historie og små barns matematiske utvikling i skole og barnehage. Han har en rekke publikasjoner innenfor disse områdene – både i bøker, tidsskrifter og vitenskapelige antologier.

Hans Wilhelm Mørch
er cand.scient. fra Universitetet i Oslo, med hovedfag i matematisk statistikk. Han har tidligere jobbet som matematikklærer i grunnskolen og videregående skole gjennom 15 år og har også undervist ved Universitetet i Oslo. Mørch er høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Helga Kufaas Tellefsen
er førstelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har de siste årene hatt ansvaret for og undervist lærere i matematikk i videreutdanningstilbudet «Kompetanse for kvalitet». Tellefsen har sittet som representant for HiOA i den nasjonale gruppen NELVU, nasjonalt organ for elev- og lærlingsvurdering, nå NKV (Nasjonalt kompetansemiljø i vurdering). Hun har tidligere jobbet som matematikklærer i ungdomsskolen gjennom 10 år.

Svein Aastrup
er seniorrådgiver i Statped og har gjennom en årrekke jobbet med kartlegging og veiledning når det gjelder spesifikke matematikkvansker hos barn og unge og med kompetanseheving for skoler og PP-tjeneste innen fagfeltet. Aastrup har utarbeidet dynamiske kartleggingsprøver i matematikk som dekker alle trinn i grunnskolen samt videregående skole. Han har tidligere undervist i matematikk ved lærerutdanningen og i videregående skole.