Forfatterpresentasjon QED 5–10 bind 1

Kristin Ran Choi Hinna
er høgskolelektor ved Høgskolen i Bergen, Avdeling for lærerutdanning. Hun foreleser i allmennlærerutdanningen i matematikk, samt i påbyggingskurs og videreutdanning i matematikk. Hun arbeider med matematikk i førskolelærerutdanningen og grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring i lærerutdanningen. Hun har vært veileder for flere skoler i læreplanutvikling og vært kursholder i hele Sør-Norge i innføringen av L97. Hennes forskningsfelt har vært bruk av origami i begrepslæring i geometri. I tillegg har hun forsket på IKT og læring. For tiden forsker hun på lærerutdannernes «beliefs» i matematikk. Hun har vært medlem av rammeplanutvalgene i 2003 og arbeidsgruppen som utformet de nye retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen i 2010 i matematikk.

Reinert A. Rinvold
er førsteamanuensis i matematikk ved Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap. Rinvold underviser i grunnskolelærerutdanningen og med etter- og videre­utdanning av lærere.  Han har skrevet lærebøker i matematikk for allmennlærerutdanningen og artikler i et nasjonalt fagtidsskrift for matematikkundervisning. Han forsker på matematisk tenkning, matematisk argumentasjon og små barns læring av tall. Rinvold har doktorgrad i matematikk.

Trond Stølen Gustavsen
er professor i matematikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. Her underviser han i grunnskolelærerutdanningene. Tidligere har Gustavsen undervist ved ingeniør-, økonomi- og lærerutdanning og utviklet kurs og læremateriell ved ulike institusjoner innen høyere utdanning. Han har siden 1993 arbeidet med forskning i matematikk og har publisert artikler i internasjonale fagtidsskrifter. Gustavsen har doktorgrad i matematikk fra Universitetet i Oslo.

Arne Bygstad
er førstelektor ved Høgskolen i Bergen, Avdeling for lærerutdanning. Han underviser i pedagogikk i Grunnskolelærerutdanningen. Hans bidrag er kapittel 1 i del II: Læring og læringsteori.

Svenning Bjørke
er prorektor for utdanning ved NLA Høgskolen. Han underviser i matematikk og naturfag. Hans bidrag er kapittel 4.17 i del I: Perspektivtegning.